Jak byl kníže Přemysl s Husákem v Čáslavi na záchodě
Tak a je to! Ježíšek možná neexistuje!
Dostala jsem modelínu a pastelky a fixy, ale zase jenom ty malý a jednu
panenku a Kocoura Mikeše a ještě další knížky a nějaký oblečky, který
mě nebavěj. A já jsem tu modelínu viděla zastrčenou vzadu ve špajzu,
když jsem si tam chtěla vzít jeden nebo v nejhorším případě dva
vanilkový rohlíčky. Tak to mám za to.
Ve škole to říkali už dávno, že to je jenom jako. Krátká říkala, že
ty dárky nosej dospělý lidi a Eliáš říkal, že se ho babička pokaždý
zeptá, Jiříčku, co ti mám dát k vánocům, a pak mu vždycky dá
ponožky. A prej, že to ví každej. Ale zase voni děti věřej všelijakem
hloupostem jako třeba, že Jana Husa ve filmu Jan Hus, co se mi moc líbil,
musel hrát trestanec odsouzený k smrti, protože ho nakonec upálili. To já
vím, že to tak není, že to byl normální herec Štěpánek a že byl
naživu i potom. Ale ve třídě mi to nikdo nevěřil, tak já jim taky moc
nevěřím. Já myslím, že maj dost hloupý maminky a tatínky, samý
horníky, zedníky a komunisty. Jenom Klímová, co jsem jí kousla do ruky a co
se s ní teď kamarádím, a pak ještě Válová, co když je vyvolaná, tak
zrudne a koktá, mají tatínky důstojníky nebo plukovníky u armády. A to
prej jsou komunisti tuplovaný, řikal Pepa.
Na podzim nám jednoho hnusnýho horníka na
podstavci postavili před školu a všichni tam museli jít s kytkama a
mávátkama jako na prvního máje. I rodiče. Ale Kačenka s Pepou tam zase
nešli a říkali, že na žádnýho soudruha Havířenka Uranoviče nejsou
zvědavý. Tak jsem musela jít sama ještě s Kristýnou Macháčkovou
z vedlejšího baráku, která chodí do první třídy. Kristýnu k nám
přived pan doktor Macháček, to je její tatínek, co má bílý vlasy a vousy
a vypadá jako její dědeček. „Tak děvčata, jděte, mlčte, poslouchejte a
pak nám povíte, jaký to bylo,“ nařídil nám. Kačenka se ho zeptala,
jestli se taky nepůjde podívat na vrchnost, ale pan doktor Macháček řekl:
„Kdepak, milostivá, já jsem patolog, já je uvidím později. Teď si tady
radší s vámi dám kafíčko a cigárko.“
Kristýna chtěla vědět, co je to patolog, ale pan doktor zakřičel:
„Kristýna, Helenka, vlevo vbok, pochodem vchod, odchod!“ a vystrčil nás
ze dveří. Já taky nevím, co je to patolog, zapomněla jsem se zeptat, ale
myslím, že to znamená něco jako trpělivej.
Z horníka jsem běžela rovnou k divadlu, jak
jsme byli domluvený, protože se jelo na zájezd do Čáslavi. Bylo to
v pátek, Pepíčka přijela hlídat zákopecká babička a já směla jet
s Kačenkou a s Pepou.
Před divadlem už čekali naši s Andreou Kroupovou a s Luďkem Starým a pan
Dusil, pan Hák a Lída Ptáčková a Ťutim, to je její pudl a pan režisér
Kolář, to je její milenec a ještě další lidi, co se máme rádi a co
hrajou ve Zkrocence. Už zdálky jsem viděla, jak tam stojí a povídají si a
kouří cigarety a chodí sem tam a křičí. A měla jsem čím dál lepší
náladu, jako vždycky, když jdu s našima do divadla a když to nemám
pokažený trojkou, dvojkou nebo nějakou jinou potíží. A to jsem
z horníka neměla. Já do divadla chodím skoro každej den, tak mám vlastně
každej den velikou radost. A když se jede na zájezd, tak je to ještě
mnohem lepší, lepší než jet do Zákopů a skoro lepší než sochání.
Asi je to nejlepší na světě. Jenom když jsem viděla, že se Pepa
s Kačenkou baví s Luďkem Starým, tak jsem začala být trochu trop na
nervy, jak říká zákopecká babička, protože Luděk Starý se mi líbí a
Kačenka to ví a dělá si ze mě schválně legraci. „Helčo, nápadník,
s pouhou maturitou a s tak malou hlavičkou mi nesmí přes práh.“
A klidně to řekne před Luďkem, schválně. Mně je hned hanbou do pláče a
mám vztek. Jednou, když Kačenka řekla, že Luděk musí u sebe nosit
zvláštní potvrzení, že má na krku opravdickou hlavu a ne tenisák
s knírem, tak jsem jí bouchla a Kačenka mě pak přede všema naplácala.
Potom nám to bylo oběma líto. Vždyť já si ho přece nechci vzít, protože
už je ženatej. Luděk mi sice říká: „Helenko, nic si z toho nedělej,
Kačenka se bojí, že si tě vezmu za druhou ženu až se rozvedu a nepřeje
naší lásce, protože tou dobou už bude stará bába.“ Já dobře vím, že
tak to není, to je dospělá legrace a Kačenka to na mě neměla prozrazovat,
když ví, že jsem ještě malá a ošklivá. Ale v divadle to nikomu nevadí,
to je fakt. Všichni mě mají rádi. Třeba, když potkám pana Suchana, to už
je starej pán, co hraje krále a kouzelný dědečky, nabídne mi sisinku a já
si vezmu, protože by mu bylo líto, kdybych si nevzala, a taky proto, že tu
sisinku chci. Pan Vorel, kterej je už taky dost starej, ale má mladou milenku
Mílu, se pokaždý ukloní a říká mi – rukulíbám, komteso Heleno. Pan
Vorel hraje knížepány, vojevůdce, továrníky nebo ředitele různejch
věcí. Podle toho, co se hraje. Jeho Míla je učitelka a jednou jsme s nima
byli v Bulharsku. Ona je prý mladší než Kačenka, ale není tak hezká. Já
myslím, že by mohla hrát nanejvýš něčí sestru.
Taky pan Dusil, to je Kačenky a Pepy kamarád, i když je o hodně starší a
vykaj si, je príma. Pan Dusil přišel, když už byli všichni v autobuse a
dělali si starosti, kde je. Řekl: maucta, sednul si sám a ani nedělal
vtipy.
Pan řidič Klubko měl po cestě puštěný rádio, v rádiu hráli moji
oblíbenou píseň „Malovaný džbánku z krumlovského zámku“ a pak
hlásili, že v Praze shořel Veletržní palác. To je škoda, protože
v Praze jsou krásné starobylé paláce a Praha je vůbec krásné a hlavní
město. Jsou tam Hradčany, orloj, zologická zahrada a já bych tam chtěla
bydlet, protože se tam přestěhovala moje nejlepší kamarádka Terezka
Kulíšková, protože její maminku Kláru Frágnerovou vzali do Národního
divadla. Národní divadlo, to je stejně důležitý jako ZOO a Hradčany, a
tak se kvůli tomu odstěhovali z Ničína na Prosek. Strašně jí to
závidím a moc se mi stýská.
Jestlipak se bude na ten Veletržní palác dělat sbírka mezi chudými lidmi
jako když shořelo Národní divadlo? Chtěla jsem se Kačenky zeptat, ale už
jsme byli v Čáslavi a nebyl čas.
V Čáslavi zemřel slavný husista Jan Žižka,
na kterého křičeli – chraň holého a vystřelili mu oko a pak ještě
jedno u hradu Rábí. Já to vím od zákopeckého dědečka, co mě učí
znát naše slavné dějiny. Čáslav je starobylé okresní město.
Na záchodě v hotelu, kde jsme bydleli, bylo napsáno:
Na kostele zvoní zvon
Seru, sereš, sere on
Na mou věru
jak tak seru
Tak mi přišlo na mysl
jak sral kníže Přemysl.
A pod tím:
Horší nežli Rusák
je ten čůrák Husák.
A ještě pod tím: Dělej mi to zezadu!
Tomu jsem nerozuměla, tak jsem se na to při
večeři zeptala Kačenky. Kačenka se zakuckala, zrudla a řekla, že neví, co
by to mohlo znamenat. Pepa povídal – jen neřikej a smál se a Luděk Starý
s panem Dusilem, co s námi seděli u stolu, se taky smáli. Pan Dusil
navrhnul, ať se zeptám Andrey Kroupové, ta že by to mohla vědět, ale
Kačenka mi to zakázala a řekla: „Mohli byste se stydět, před tím
dítětem.“ Viděla jsem, že se velice mračí, tak jsem se už radši na nic
neptala a stejně jsme už museli jít do kulturního domu hrát.
Hrálo se Zkrocení zlé ženy, kterou hraje Kačenka, ale Pepa nehraje
Petrucia, co si jí vzal, jenom jeho sluhu. Já už jsem to viděla asi
pětkrát, ale to vůbec nevadí.
Když představení skončilo, přišel za Pepou nějaký pán, co s ním kdysi chodil do školy a Pepa ho vůbec nepoznal. Ale on si chtěl stejně povídat. Tak jsme s Kačenkou vyšly ven, že počkáme na náměstí. Bylo teplo, Kačenka si zapálila cigaretu, pomalu jsme chodily kolem dokola a koukaly na hvězdičky. Z kulturáku ještě vycházeli lidi a jinak nikde nikdo nebyl. Chtěla jsem Kačence říct básničku, ale když jsem prozradila, že je ze záchodu, tak Kačenka nechtěla. „Radši ne,“ řekla. Pak jsme si všimly pana Dusila. Seděl na lavičce, ale dost divně, vlastně ležel. Honem jsme k němu s Kačenkou běžely. Byl trochu zkrvácenej a funěl, ale jak nás uviděl, sednul si normálně a začal se usmívat.
Kačenka se polekala a už z dálky na něj
volala: „Karle, co je vám? Je vám něco?“ Ale pan Dusil vrtěl hlavou a
dělal nám vedle sebe místo. „To nic, dámy, to nic. Promiňte mi tu
chvilkovou slabost. Udělalo se mi blbě, tak jsem musel na vzduch.“
„Seženeme doktora. Já pro někoho dojdu,“ chtěla Kačenka. Pan Dusil
nechtěl. „Ať vás to ani nenapadne, vážně. To byste mě naštvala. Ale
děkuju vám, Kateřino, já vím, že jste hodná holka.“ „Nevypadáte
dobře,“ řekla Kačenka, „děláte mi starosti.“ A myslím, že panu
Dusilovi pohladila ruku. „To mě mrzí, zvlášť před vámi. Věřte mi,“
řekl on.
Přemýšlela jsem, jestli to všechno neni nějak proti Pepovi, a moc se mi to
nelíbilo. Ale Dusil vypadal, že je mu fakt špatně, i když dělal, že je
veselej. Dokonce vstal a kleknul si před Kačenkou na jedno koleno.
„…Vás tenkrát zjara čekal jsem…
V obzoru modrý zvučel jas.
Já napsal struny, by echem chyt se v nich váš hlas
Nuž, rcete, kde jste tenkrát byla? A pod jakými zeměpány?
Nuž, rcete, čí jste jaro žila? Kdo vám tak zcuchal tmavé vlasy?“
Pak si pan Dusil zase sednul a bylo ticho. „Kačenka je blonďatá,“ řekla jsem. A pořád bylo ticho. Tak jsem řekla: „Pane Dusil, já vám taky řeknu básničku. Horší nežli Rusák, je ten čurák Husák.“ Kačenka vyskočila jako čert z krabičky, ale to už přicházel Pepa a Luděk a Kamila, co hrála Biancu, pan režisér Novotný a taky Andrea Kroupová a Evžen Beznoska, dramaturg. A asi mě slyšeli, protože se smáli a Andrea opakovala mojí básničku a křičela: „To je boží, lidi, to je fakt boží!“ Pak se zavěsila do Beznosky a řekla, že jsou všichni zvaný k nějakýmu panu Kubálkovi na mejdan a kdo chce jít, tak ať s sebou hodí. A všichni šli, jenom my jsme samozřejmě nešli a Dusil taky ne. Cestou do hotelu Pepa povídal: „Kubálek, Kubálek… Není to náhodou ten soudruh Kubálek, co měl před představením proslov?“ „Hádejte, Pepíku,“ řekl pan Dusil a plivnul na chodník, „můžete třikrát.“
Jak jsme měli na schodech krev
Byli u nás Mikuláš s čertem a Pepíček zase
plakal. Ale já už jsem se jich nebála. Vůbec nevoněli tou svatou vůní.
Spíš pivem a cigaretama, tomu Mikulášovi se hejbaly vousy a taky se od
loňska oba dost zmenšili. Když odešli, řekla jsem Pepovi, že asi nebyli
vopravdický.
„No jó,“ řek Pepa, „Dusil umřel a Luděk Starý se odstěhoval. Tak
jsme poprosili aspoň Standu s Jardou.“
Standa s Jardou jsou dva dlouhovlasý kulisáci.
„Prosím tě, proč to říkáš?“ zlobila se Kačenka.
„No co, vždyť už jsou stejně velký,“ řek Pepa.
Tak jsem se hned zeptala taky na Ježíška, poněvadž jsem beztak viděla, že
má Kačenka ve skříni schovaný všelijaký balíčky zabalený ve
vánočním papíře.
Taky neexistuje. Ani trochu. Ale Pepíčkovi jsme to neřekli, protože je
ještě malej a kvůli malejm dětem je to všechno vymyšlený. Trochu mě to
mrzí, ale zas ne tolik jako Kačenku. Kačenka je z toho úplně vedle. Ale
vždyť to přece musela vědět už dávno.
Kačenka má pořád ještě zavázanou hlavu a když jdeme ven, nosí baret,
aby jí nenamokly obvazy. Pořád prší a prší.
Ptala jsem se Kačenky, jestli pojedeme do Zákopů aspoň na Vánoce. Řekla,
že ne. Ještě nikdy jsme na vánoce nebyli nikde jinde než v Zákopech, tak
nevím. Ale dárky pro babičku a pro dědu kupuje. Když příjdu ze školy a
z němčiny nebo z baletu, jdeme s Kačenkou někdy do města. Na dárky a na
ozdoby. Většinou už je tma a svítěj výlohy.
Kačenka mi dala stokorunu, abych taky mohla pro každýho něco vybrat.
Příští rok už si na to budu šetřit. Koupila jsem Pepovi krásnou,
širokou kravatu. Byla dost drahá, stála osmnáct korun a padesát halířů,
tak teď mám strach, aby mi těch zbylejch osmdesát jedna korun a padesát
halířů stačilo na všechny ostatní. Ale je opravdu úžasná, modrozelená
jako vocasy mořskejch pannen a jsou na ní veliký oranžový kytky a růžový
motýli. Ještě nikdy jsem na žádným pánovi takovou kravatu neviděla,
myslím, že se Pepovi bude líbit. Vybrala jsem jí sama, bez Kačenky, cestou
ze školy. Kačenka na ní koukala celá u vytržení.
Dědečkovi jsem koupila dvoje žiletky Astra, jedny za dvě padesát a velkou
Alpu francovku za pět padesát, takže je toho za deset korun spousta
věcí.
Taky jsme si s Kačenkou koupily gramofónovou desku, co se jmenuje Česká
mše vánoční a vždycky večer, když pečeme cukroví, tak si jí
pouštíme. Už umím ty slova nazpaměť.
Přijel nás navštívit dědeček František, šli jsme spolu zase na Svatej
Vrch, podívat se na jesličky. Říkal mi, že teď musí s babičkou pořád
vyvolávat duchy. Musel jí na velikou čtvrtku namalovat kruh a kolem toho
kruhu napsat celou abecedu. Doprostředka se postaví sklenička a na tu
skleničku položí děda i babička dva prsty. Potom se babička zeptá:
„Duše drahá, jsi tu přítomna?“ A čeká jestli se ta sklenička bude
hejbat. Když se pohne, tak se babička ptá na různý věci a sklenička
jezdí po papíře a píše odpovědi.
Ptala jsem se dědečka, proč to babička dělá. Dědeček říká, že by
chtěla vědět, jestli na vánoce přijedeme nebo ne, ale bojí se zeptat
Kačenky. To já bych se zase bála ptát duchů. On prej tou skleničkou hejbe
dědeček, aby babičce udělal radost, ale stejně se mi to nezdá.
Dědeček František taky začal chodit do práce. Ale ne učit ve škole,
chodí v noci hlídat tahače. To jsou takový veliký nákladní auta, co maj
asi kilometr od Zákopů garáže. U těch garáží je ještě dílna a
takovej malinkej domeček s jednou kanceláří a se záchodem, jinak nic.
Dědeček celou noc sedí v tom domečku a dává pozor, aby nepřišli lupiči
a neukradli ty tahače. Nařídila mu to babička, aby nám mohli dávat
nějaký peníze, když je teď Kačenka bez angažmá.
Ptala jsem se dědečka, jestli se nebojí, poněvadž musí do tý práce
chodit kolem hřbitova. Dědeček mi vyprávěl, jak se jeden jeho kamarád
vracel jednou v létě v noci z hospody a protože bydlel v sousední
vesnici, musel jít taky tou cestou kolem hřbitova. Byla úplná tma, jenom
měsíc svítil. A zrovna, když došel k tomu hřbitovu, povídal si jen tak
pro sebe: „Kolikpak asi může bejt hodin?“ V tom se zpoza hřbitovní zdi
vynořila holá, bílá hlava a řekla: „Půlnoc. Přesně půlnoc.“ Byl to
hrobník, co tam kopal hrob, protože přes den bylo moc veliký vedro. Ale to
ten kamarád nevěděl a utíkal celou cestu, až domů.
„Mně se nic stane. Co by se mi mohlo stát?“ říká dědeček František.
Já teda vím o spoustě věcí, co se každýmu můžou stát, ale dědeček
je statečnej nebo si to neumí představit.
Jedna strašná věc se zrovna stala. Kačenka si přečetla v novinách, že
v lesích mezi obcemi Kačina a Vlkovice našli mrtvou, dočista zavražděnou
holčičku a zjistili, že to byla osmiletá Hanička Š. z nedaleké samoty.
To není hrozný jenom proto, že to je hrozný, to je hrozný hlavně proto,
že to asi byla ta holčička, co jí někdy vozíme do školy. Zrovna tam jsme
jí vždycky brali do auta, mezi obcemi Kačina a Vlkovice.
Jednou mi dala svojí adresu, jenže já jí nemůžu najít a zapomněla jsem,
jak se vlastně jmenovala. Ale kdo jinej by to moh bejt. Kačenka říkala, že
jsme jí snad radši neměli vozit, že si pak myslela, jak jsou všichni
řidiči hodný a takhle to dopadlo.
Minulej tejden paní učitelka Koláčková vybrala můj výkres na velikou
nástěnku, co visí na školní chodbě hned u vchodu. Tak jsem měla radost.
Taky jsem si vzpomněla na Olinku Hlubinovou, kdyby byla živá určitě by taky
měla výkres mezi nejlepšíma vánočníma obrázkama. Jenže ten můj
obrázek tam moc dlouho nebyl. V pátek učitelky nástěnku vyzdobily a
v pondělí mi ho paní učitelka Koláčková přinesla zase zpátky, že prej
se tam nevešel. Ale to není pravda, viděla jsem, že už tam visel.
Radši jsem to Kačence neříkala, protože to asi zase bylo kvůli ní. Jako
když jsem nedávno měla recitovat na nějaký školní slavnosti, nakonec to
taky nešlo. Slyšela jsem jednu učitelku, jak říkala paní učitelce
Koláčkový: „Mařenko, ta Freisteinová to je dcera TOHO Freisteina a TÝ
Součkový? Tak prosím tě, to radši ne, to ne. Ať nikoho zbytečně
nedráždíme.“ Asi zase nechtěli nikoho zbytečně dráždit.
To nevadí, s Hrdým Budžesem by něco takovýho ani nehnulo. Jenže Kačenka
žádnej Hrdej Budžes není a když jsem potkali Kroupovou, Košťála,
Novotnýho a další lidi z divadla a voni honem přešli na druhej chodník,
rozbrečela se rovnou na ulici.
Kačenka se trápí a já se snažím bejt hodná a zbytečně jí
nerozčilovat. Ale někdy to nejde, protože má různý praštěný nápady a
pořád je stejně umanutá jako zákopecká babička. Pohádala jsem se s ní
kvůli básničce. Nechtěla jsem se hádat, chtěla jsem jí to vysvětlit, ale
nešlo to. Přes vánoce se máme naučit zpaměti básničku, ne všichni
stejnou z čítanky, každej jakou chce. Pak si uděláme recitační
hodinu.
Pověděla jsem to Kačence a chtěla jsem se podívat do všelijakejch
knížek, co by se mi tak nejvíc líbilo. Ale Kačenka řekla: "To je
zbytečný, já už vím, co budeš říkat. Nic hledat nemusíme, poslouchej.
Josef Václav Sládek:
Jsem ještě dívčina mladičká,
jako ta břízka je v mlází
Však si mě dochová matička,
dohoním co mi teď schází
Jdou chlapci na máje do lesa
Té která koho má ráda
srdéčko radostí zaplesá
Já na to jsem ještě mladá
Tak mladá dívčina
nehledá si hocha po celém kraji
Však ten s modrýma očima
mi za rok přinese máji
Tak co tomu říkáš, to je krásná básnička, viď?„
“Kačenko, to já recitovat nebudu," řekla jsem.
„Jak to nebudeš? Proč bys to nerecitovala? Chceš radši říkat něco
o Gottwaldovi nebo co?“
„To ne, ale mně se tohle moc nelíbí.“
„Jak to nelíbí?“
„No, já nevím, je to takový divný.“
„Jaký divný? Krásný je to.“
„Když, ta dívčina, já nevím… To je takový moc pro starobylý.“
„No, dívčina, no a co, to je přece krásný. To se tak říkalo.“
„Ale už se to neříká a všichni by se mi smáli.“
„Proč by se ti smáli?“
„Já nevím, proto.“
Styděla jsem se Kačence říct, že ještě
horší než ta dívčina je to o tom – co mi teď schází. Co by si asi
tak kluci mysleli, že to je? Určitě prsa. Nechci říkat nic o žádným
hochovi. Ach jo. „Jestli se smějou takovejm krásnejm básničkám, tak jsou
pitomý a můžeš se na ně klidně vykašlat.“
Jak to, že to ta Kačenka nemůže pochopit? Vykašlat, vykašlat… Copak
neví, jak mi zase bude?
Vzpomněla jsem si, že Kačence spad před tejdnem na hlavu trám a už jsem
radši nic neříkala. Ještě, že je ten leden dost daleko, třeba na to do
tý doby zapomene.
V lednu by taky měla bejt v baletu premiéra Popelky, ale nevím, jestli
bude, protože ten cizokrajnej princ Sihánuk, co tančil prince, najednou zase
přestal s námi chodit a už ho nikdy nikdo neviděl. Tak se musí zase
začít znova, s jiným princem a asi se to nestihne.
Koupila jsem Pepíčkovi autíčko na setrvačník a Kačence takovou krásnou
krabičku, vystlanou princeznovskou látkou, ve který jsou tři ďolíky a
v těch ďolíkách jsou zapasovaný dvě růžový mejdla a jedna malá
kolínská voda. Nahoře na tý krabičce je ozdobným písmem napsáno ELIDA.
Pani prodavačka říkala, že se tomu celýmu říká kazeta. Ta kazeta stála
třicet dva korun a málem už mi nic nezbylo. Ale dědeček František mi
přidal desetikorunu, takže jsem ještě mohla zákopecký babičce koupit za
dvanáct korun úžasnou voňavku, co se jmenuje Živé květy a opravdu v ní
takový šedivý chuchvalce plavou.
Taky byl u nás na návštěvě pražskej dědeček Brďoch. Vyndal z tašky
velkej igelitovej pytel, na kterým byl namalovanej Mikuláš, říkal, copak to
tady máme a tahal z něj banány, pomeranče a ananas, jako vždycky. Potom
nám předved žonglování s pomerančema, zapískal břichem a zase odjel.
Vlastně ještě dal Kačence dvoje mandle do vánočního cukroví a Pepovi
jedny obnošený boty. Legrační dědeček, škoda, že k nám nejezdí
častějš.
V úterý jsem nesla paní učitelce Freimanový na němčinu cukroví, co jí
Kačenka poslala, protože příště už budou vánoční prázdniny a těšila
jsem se, že mi paní učitelka určitě dá na oplátku ochutnat to svoje.
Cestou jsem se na chvíli zastavila u papírnictví, protože zase měli za
výlohou ty veliký fixy a taky veliký voskovky, každý nejmíň s dvaceti
barvičkama. Chtěla jsem si je aspoň spočítat. Najednou mi někdo rukama
zakryl oči a povídá:
„He – He – Helenko nazdar. Jakpak se daří mamince?“
Lekla jsem se, upustila jsem tácek s cukrovím a všecko se rozsypalo. Něco
propadlo takovou kovovou mříží, co jsem na ní stála a něco se jen
ušpinilo. Byla to paní magistra Glancová. Chtěla vědět, jestli už
Kačenku pustili z nemocnice a když jsem řekla, že jo, tak řekla, že
stejně ještě není vyhráno, protože na takový vošklivý zranění může
člověk, nedej bože, umřít i za rok – z ničeho nic. A že prej mám
Kačenku moc pozdravovat.
Když odešla, posbírala jsem všecky kousky, co zůstaly na chodníku a
zkoušela jsem prostrčit ruce skrz tu mříž a vyndat aspoň něco zezdola.
Nepovedlo se mi to a spadly mi tam palčáky. Nikdy jsem paní magistru
Glancovou neměla ráda.
Paní učitelka Freimanová si ode mě vzala ty špinavý drobky, ozdobnou
mašli a zmuchlanej ubrousek a řekla ať nebrečím, že se přece nic tak
hroznýho nestalo. Potom uvařila čaj a přinesla svoje čistý, voňavý
cukroví. Taky zapálila svíčku a frantíka, abysme se měly dobře.
Paní učitelka Freimanová říkala, že vánoční stromeček vymysleli
Němci. Vánoční stromeček a pes jezevčík, neboli dakl, to jsou jediný dva
dobrý německý vynálezy, říkala paní učitelka Freimanová.
Na konci hodiny pro mě přišli Kačenka s Pepíčkem. Kačenka paní
učitelce popřála veselý vánoce a paní učitelka Freimanová Kačence
poděkovala za vynikající cukroví.
Už byla tma a poprchávalo, ale po náměstí ještě chodila spousta lidí.
Taky už byla docela pěkná zima. Možná, že se to pršení každou chvíli
změní na sníh. To by se mi líbilo. Schovala jsem si ruce do kapes,
nenápadně a rychle, aby si Kačenka nevšimla, že nemám rukavice.
Ve všech oknech už se svítilo, jenom u nás ne. Pepa šel do sauny.
Schodiště v našem baráku bylo pokapaný barvou nebo krví. Krví! Byla to
opravdická krev. Vždycky pár kapek, pak větší loužička a zase pár
kapek. Napadlo mě, že Pepa třeba nešel do sauny a místo toho zabil
Kroupovou nebo Vytlačila, protože ho taky chtěj vyhodit z divadla. Ale
nebylo to tak.
Za našima dveřma visel na klice zajíc. Visel hlavou dolů, za uchem měl
černou díru a ještě pořád z ní kapala krev. Na rohožce stál kartón
s vajíčkama, některý byly celý červený, jako o velikonocích.
Seběhla jsem zpátky na ulici. Rozhlídla jsem se a uviděla jsem zákopeckou
babičku, jak pochoduje sem a tam po chodníku. Byla celá opršelá a něco si
povídala pro sebe, jako vždycky, když je opravdu rozčílená.