Tvá ústa jsou nebem
Významný irský dramatik Brian Friel si jako
námět své hry, svého „dokumentárního dramatu“ Listy důvěrné, zvolil
věčně přitažlivé a populární téma rozkrývání soukromého života
slavné osobnosti. Jak už plyne ze samotného názvu, v tomto případě se
jedná o světoznámého hudebního skladatele Leoše Janáčka a jeho
dlouholetý, pozdní a poslední vztah k ženě, která se, jak se všeobecně
ví, či předpokládá, stala inspirací mnoha zásadních Janáčkových děl.
Mimo jiné i toho úplně posledního, slavného 2.smyčcového kvartetu.
Jmenovala se Kamila Stosslová, byla o sedmatřicet let mladší než Janáček
a byla vdaná (údajně šťastně) za píseckého starožitníka. O hudbě
toho prý mnoho nevěděla. Tajemství (?), jehož rouška se zde poodhaluje, je
tedy samozřejmě milostné.
Miloval ji? Opravdu miloval ji nebo jen svoji představu o ní, představu bez
ohledu na skutečnost takovou, jakou právě potřeboval pro svoji práci?
Milovala ona jeho, alespoň časem a svým způsobem? Stála tato dvanáctiletá
láska za úžasným vzepětím Janáčkova tvůrčího potenciálu v prakticky
shodném časovém období? Obojí se zejména z pohledu tehdejší doby jeví
přece něčím takřka nevídaným a v případě tvorby skoro záhadným. Byl
a zůstal jejich vztah až do samotného konce opravdu platonickým? Jak se to
vůbec má se vztahem lásky, inspirace a tvorby obecně? Takové jsou alespoň
některé otázky položené tímto textem (a obdobně i mnoha jinými).
Jednoznačná odpověď pochopitelně nepřijde, přijít nemůže a člověk ji
ani neočekává. Nekonečná proměnlivost lidských citů, jejich
nevypočitatelnost a nepředvídatelnost jejich vlivu na naše životy, je
právě tím, co je činí tématem věčně přitažlivým, v podstatě
nevyčerpatelným a nikoli banálním. Láska, ať už ta nešťastná anebo
šťastná – není-li takové spojení z podstaty věci vlastně
protimluv – naplněná či nenaplněná, může stejně dobře sehrát roli
pozitivní jako zcela destruktivní, může obdarovávat i ničit a často
oboje zároveň. Podobné je to, jak známo, i s jejím vlivem na uměleckou
tvorbu, tak jako dokáže pero do ruky vtisknout, dokáže ho z ní i na
dlouho vyrazit.
Zdá se ovšem celkem jasné, že v Janáčkově případě to byla ta
šťastnější varianta. I Janáček ovšem dobře věděl, že: „Víš,
mnohdy je cit sám o sobě tak mocný a silný, že se pod ním noty
skrývají, utíkají. Láska velká – skladba slabá! A já bych rád:
láska velká – skladba slavná!…“
Žádnou přímou úměru tu není možno nalézt, žádná neexistuje.
Z malého umělce sebevětší láska velkého neudělá. Tajemství talentu a
tvůrčích schopností není zaplať pánbůh o nic menší, než tajemství
lásky. Věčná fascinace obojím je zcela pochopitelná.
Průvodkyní po závěrečných letech Janáčkova života a po peripetiích
jeho vztahu s Kamilou Stosslovou i s jeho nešťastnou ženou Zdenou je ve
Frielově hře studentka Anežka, píšící o Janáčkovi diplomovou práci.
To v její hlavě a skrze její otázky aktéři znovu ožívají. A právě
v tom vidím největší úskalí textu, Anežčiny otázky působí poněkud
naivně a předvídatelně a celá její figura šustí papírem víc, než
závěje Janáčkových listů snášející se chvílemi na jeviště.
V o něco menší míře to ale platí i pro ostatní postavy. Bylo by
zapotřebí velikého charismatu, aby byl tento nedostatek vyvážen.
Nejsilnějšími momenty představení, které Lucie Bělohradská uvedla
v divadle Kolowrat, tak zůstávají Janáčkova hudba v živém provedení
Eve Quartetu a přímé citace jeho listů. Je zřejmě velice obtížné
vyrovnat se tomuto dvojímu ohni i v jiných rovinách.
Jen tak na okraj, múza Kamila přežila Janáčka o pouhých sedm let. Jako
třiačtyřicetiletá zemřela v roce 1935 na rakovinu a je pochována na
píseckém židovském hřbitově. Nevím, co se v dalších letech stalo
s její rodinou (měla dva syny). Ale to už je jiná historie, která
s láskou ani s talentem nemá nic společného. A tak sem nepatří.