Trochu jiná panelstory
Jestli se “umakartová freska” Thomase Freyera
“Separatisté” obzvlášť hodí na některé české jeviště, pak je
ústecké Činoherní studio určitě tím pravým. Groteska o pěti
trosečnících na vylidněném, k likvidaci určeném sídlišti, docela
pěkně koresponduje s atmosférou zjizveného Ústí. Stačí se projít
městem, všude se staví, vylepšuje se, co se dá, ale možnosti jsou omezené
a návrat k předsocialistickému stavu není samozřejmě myslitelný
vůbec.
Pětice Freyerových hrdinů – nezaměstnaný Johan, prodavačka Rike,
hostinský Günter a dva bezprizorní mladí Alex a Anita – se tragikomicky
pokouší o nemožné. Obsadit, ohradit, zkrátka separovat, kus sídliště,
které je už z velké části prázdné a v dohledné době má být
zbouráno. Vytvářejí jakýsi vlastní partyzánský oddíl, zárodečnou
buňku s pseudovojenskou strukturou, jež si vytkne za cíl, pomocí
nejrůznějších obskurních akcí zachránit nezachránitelné. Shánějí
zbraně i další spolubojovníky, přeřezávají kabely a odpojují antény,
ale také pořádají posmutnělé slavnosti a spiklenecké schůzky, při
nichž sní o budoucím, smysluplném životě mezi starými panelovými domy
či za zvuků druhdy populárních popových písní vzpomínají na ten
minulý. A ten se jim při pohledu od břehů nové, divoké doby, která je
různým způsobem vyvrhla na svůj okraj, nejeví tak špatně.O sídliště
jako takové tu vlastně nejde, stává se jen zástupným symbolem pro jiné,
vlídnější a bližší mezilidské vztahy, pro klidnější časy a pro
ztracený pocit jistoty a důvěrnosti.
A v tom je, alespoň pro mne, kámen úrazu tohoto textu, jehož provedení,
zejména nasazení všech pěti aktérů, se mi líbilo. Myslím, že
o generaci mladšího, sedmadvacetiletého autora hry Thomase Freyera, dokážu
do značné míry pochopit. Jeho lehce ironické porozumění a soucit, který
se svými ztracenci má, ale přesto… Vychází se tu z veliké iluze
o době, která si nic takového nezaslouží. Za klid a zdánlivé jistoty
oněch časů se platila vysoká cena a pro jakýkoli náznak života byly
bezpečně smrtící. Ani tehdejší vztahy mezi lidmi se mi nezdají hodny
zvláštního obdivu a sklerotické nostalgie. Výjímky potvrzují pravidlo,
ale typičtější než nějaká zvláštní hřejivost a vlídná sousedskost,
pro ně bylo spíše všeobecné zhrubnutí, lhostejnost, vzájemná nedůvěra,
případně strach. A právě sídliště, ohavné, anonymní noclehárny
odlidštěných rozměrů, lze považovat za jednoho z reprezentantů těchto
poměrů.
Těsně po listopadu 89, v atmosféře nesmělých úvah o tom, zda a jak
potrestat alespoň prokazatelné viníky a hlavní představitele minulého
režimu, jsem si opakovaně pohrávala s žertovnou myšlenkou na zvláštní
nekrvavou pomstu. Soudně těmto lidem přikázat, aby na těch úžasných
sídlištích, která pro nás vystavěli, prožili následujících dvacet let
života, bez možnosti využít po tu dobu nahrabané peníze a přestěhovat se
kamkoli jinam. Řekněme takové Jižní Město – dvacet let – pěkně
soudružsky pospolu. Humanistický ráz naší revoluce nerevoluce ani její
láskyplnou tvář by to nijak zvlášť nepošpinilo. No, co se dá dělat,
dějiny nežertují, rozhodně ne ve velkém.
Přijmout poselství Freyerovi hry je každopádně pro člověka mé generace
obtížné. Navíc, česká realita je poněkud odlišná. Nenalezneme tu
vylidněná “města duchů”, nejsme svědky bourání celých čtvrtí a
přesunů statisíců z jednoho konce země na druhý. To všechno v lidech
jistě může probouzet lítost, vztek a další velké emoce, dokonce
i v případě, že sami jdou takzvaně na lepší. Nic takového. Naopak,
v České republice, nepoměrně chudší než její německý soused, jsou
statisíce lidí chtě nechtě odsouzeny k tomu, prožít na oněch
sídlištích zbytek života.
Závěrečné revoluční gesto a výkřik jedné z hrdinek – budeme
pokračovat, i kdyby přijely tanky, pak považuji za vyložený trapas. Že by
příspěvek k letošnímu čtyřicátému výročí roku 68?