Špína strachu
Špína strachu
“Zlatý katolíci!”, naklonil se pán vedle
mě během bouřlivé děkovačky ve Stavovském divadle ke své paní. Ani se
nezasmála, jenom pohoršeně pozvedla obočí. Ale třeba to nebyl vtip.
Mladá izraelská dramatička Hadar Galron zasadila děj své stejnojmenné hry
do prostředí mikve, což je židovská rituální lázeň. Ženy sem měsíc
co měsíc docházejí k pravidelné očistě. V intimitě místa, na které
muži nemají přístup, se ponechány pouze samy sobě, postupně zbavují
všech vnějších vrstev. Nesmí zůstat nic, co by stálo v cestě
očistnému působení vody, nic, co by ji mohlo blokovat. To se samozřejmě
netýká pouze fyzických záležitostí, oděvu, ozdob a všemožných
příkras. Totéž se pomalu začíná dít i v přeneseném smyslu slova,
v rovině duševní a citové, byť vlastně tak trochu proti vůli většiny
zúčastněných. Nástrojem onoho odblokování se stane nová, mladá
pomocnice zkušené lázeňské Šošany, Šira, která není ochotna
přistoupit na zdejší tichou dohodu, na pravidla hry, tolerující “malá,
špinavá tajemství”.
Postupně se před námi začínají rozvíjet osudy osmi žen různých povah,
stáří i sociálního zařazení. Každá z nich má své touhy, problémy
i trápení, od těch vcelku všedních a banálních, až po ty zcela
zásadní. K nejzávažnějším patří příběh týrané ženy, manželky
úspěšného muže a politika a její, domácím násilím psychicky těžce
poznamenané, dcery. Lázeňská Šošana i řada dalších stálých
návštěvnic mikve o této záležitosti ví nebo alespoň tuší, ale
nechtějí s ní mít nic společného a tak raději předstírají opak.
Obdobně alibisticky se stavějí k mladičké nevěstě, která se tu marně
pokouší nalézt pomoc nebo alespoň radu tváří v tvář nechtěné,
vynucené svatbě. Důvodem této pasivity i přetvářky je nevíra
v možnost jakékoli pozitivní změny i ve vlastní zdravý rozum, nedostatek
sebevědomí a především strach.
Ocitli jsme se tu v prostředí ortodoxní židovské komunity s jejími
nesčetnými, vyhraněnými pravidly a přísným řádem. Vnější okolnosti
jsou tedy diametrálně odlišné, než jaké známe z naší vlastní,
sekularizované společnosti, ve které je už dávno vše přípustno, dovoleno
a tolerováno v míře mnohdy až poněkud strašidelné. Přesto se
představení dostává až překvapivě živé a nadšené odezvy od českých
diváků. Částečně to jistě bude díky výborným hereckým výkonům
všech zúčastněných dam, částečně diváci (a měla jsem dojem, že
zřejmě i herci resp.herečky) vděčně příjímají příjemnou
“normálnost” příběhu i jeho zpracování. A bezpochyby zde existuje
jistý přesah směrem k obecně lidské zkušenosti.
Ženské hrdinky Mikve ovšem zastupují určité typy, jejich psychologie je
poněkud zjednodušená, chování i další vývoj dosti předvídatelný.
V první polovině hry, kdy autorka teprve nadhazuje a zručně rozvíjí
jejich party, to ještě tolik nevadí. Děj má spád a představení
zvláštní atmosféru, které člověk po jistou dobu ochotně podléhá. Ve
druhé části se ale příběh stává čím dál schematičtějším,
chování většiny protagonistek méně a méně uvěřitelným a jejich
patetická, závěrečná vzpoura narůstající zklamání jenom dovrší.
Podobně nefunguje sebevražda nešťastné nevěsty, která předtím
rezignovaně přijala svůj úděl. Utopí se v mikve, stejně, jako to před
nedávnem udělala jedna z lázeňských. Jímavou intimitu bohužel nakonec
nahradí jakási agitka – byť dobře míněná, jak už tak agitky
bývají.
Jen tak na okraj – bylo by jistě zajímavé, pokusit se odpovědět na
otázku, jestli a nakolik se zdejší ultrasvobodní lidé, a ženy zejména,
cítí vlastně šťastněji. Snad ano, ale pravděpodobně to nebude tak
jednoduché, jak by se mohlo zdát. Ono je vždycky něco za něco.
Přinejmenším jedno švejkovsky prosté poučení z toho všeho každopádně
plyne: Nic se nemá přehánět. To platí i pro příběhy.