Lampy jenom čadící
Lampy jenom čadící
Až někam do předních řad vybíhá dlouhé,
dřevěné molo, evokující tak trochu nadcházející módní přehlídku, či
vodní plochu kdesi v hledišti. Obří kachlová kamna v jeho pozadí ho
však přece jenom usazují do vsi na přelomu dvou minulých století. Je tedy
možné spokojit se například s představou cesty. Na tuto cestu jako první
vstupují dva staří muži, pro které není ani zdaleka jednoduché ji zdolat,
ačkoli je rovná jako mlat. Vidíme dvojí groteskní studii vrtkavé a
nejisté stařecké chůze a ve chvíli, kdy je cíle konečně dosaženo,
vyslechneme několik útržkovitýchh úvah, které snad mají uvést a
zároveň i rovnou shrnout téma hry. Pak se starci opět odbelhají.
Tak začínají Petrolejové lampy v nejnovějším nastudování Divadla
Komedie. Začátek je to k nevydržení rozvleklý a ubíjející. Alespoň
v mém případě fungoval spolehlivě tak, že jsem téměř okamžitě
ztratila většinu nadějí na nějaký intenzivní zážitek, který by se,
samozřejmě po svém, dosažen v tomto případě divadelními prostředky,
mohl blížit síle Havlíčkova textu či Herzova filmu. Další průběh
inscenace tento dojem, bohužel, jen potvrdil. Silný příběh nešťastné
Štěpy Kiliánové, obou jejích bratranců, rodiny a dalších postav
českého maloměsta na přelomu 19. a 20. století, je tu bůhví proč
sehrán od konce a rozbit do nesčetných fragmentů, zbavených vší
naléhavosti. Nejsme zvlášť zvědavi, co se to tu odehrává a proč a ani
nevýrazný závěr nepřináší žádné dostatečné ospravedlnění tohoto
přístupu, natož katarzi. Snad jenom úlevu, že už je konec.
Znásilnění herci nemají příliš co hrát, z libovůle režiséra a
zároveň autora dramatizace, Davida Jařaba, byli připraveni o své
potenciálně plnokrevné figury a jejich původně mistrnou psychologickou
kresbu. U mnoha z nich (Roden, Štrébl, Finger), přesto člověk alespoň
místy zachytí náznak toho, jaké by to mohlo být, kdyby… Zvlášť
špatně v režisérových rukou dopadá Štěpa Ivany Uhlířové, prapodivně
a značně nepřirozeně deklamující jednotlivé promluvy a výkřiky,
vytrhané ze souvislostí dějových, psychologických i emocionálních.
V první části hry jsem chtě nechtě dlouho přemýšlela, jakéhože
diblíka, dupajícího, roztomile kulícího očka a zatínajícího pěstičky,
mi tato pubertální Štěpka připomíná. Až jsem si nakonec přece jenom
vzpomněla. No ano – Cecilii de Volanges! Onu svedenou a podvedenou oběť
dvou nemilosrdných cyniků ve Formanově (a de Laclosově) Valmontovi. Snad to
nebyl záměr. Vypočítavý cynismus a motiv podvodu se v Petrolejových
lampách sice bezesporu objevuje také, ale jinak toho má Cecilie se Štěpou
společného hodně málo. Nešťastná, stárnoucí a oklamaná Štěpa
Kiliánová, přes všechnu nepřízeň osudu statečně bojující alespoň
o trochu blízkosti a lásky a navíc až do hořkých konců připravena a
schopna ji sama rozdávat, se dětinské šlechtičně nijak zvlášť
nepodobá.
Mělo-li být dřevěné molo cestou, pak se bohužel stalo cestou vedoucí
odnikud nikam. A tak jsem se na bludné pouti tímto představením alespoň
v duchu vracela k Havlíčkovu textu, k příběhu, který pořád promlouvá
a který nabízí tolik možností. Od melancholické atmosféry čekého
maloměsta, přes dokonalé zachycení přelomu dvou epoch, s onou směsí
naivního optimimismu na straně jedné a všech možných úzkostí a strachů
z neodvratných a nezvratných změn na straně druhé, až po často tragicky
nespravedlivé předznamenání našeho údělu na tomto světě. Nic z toho
se, podle mého názoru, v Jařabově inscenaci neobjevilo. Zůstává pro mě
překvapivé a skoro nepochopitelné, jak dokonale je možné dosud živoucí
dílo zmrtvit a hlavně proč.
Havlíčkovy Petrolejové lampy, v mnoha ohledech ještě tíživější a
smutnější než slavný film, ale na rozdíl od něj, přece jen končí
určitou nadějí a tak si dovolím u ní zůstat, ačkoli s touto premiérou
nemá nic společného.